Onko yrityksesi kotisivut kenties viime vuosikymmeneltä tai puuttuuko ne kokonaan? Löytyykö hakukoneista oikea nimi, puhelinnumero ja osoite? Kenties sähköpostiisi sataa jos jonkinmoisia tarjouksia nettisivuista, AdWords kampanjoista ja hakukoneoptimoinneista.

Tartteis tehdä jotain mutta mitä?

Käydään tässä nyt läpi 4 kohtaa mitkä tulisi olla kunnossa jotta et karkoittaisi asiakkaitasi muinaisilla internetsivuilla tai sillä että potentiaaliset asiakaat eivät edes tiedä yrityksesi olemassaolosta.

Mitä löytyy kun hakukoneella hakee?

Kun potentiaalinen asiakas tarvitsee palveluja hän useimmiten hakee sitä hakukoneen avulla. Haulla selvitetään saako tarvittavaa palvelua esimerkiksi omalta paikkakunnalta tai haetaan vaikka lisää tietoja jo tuttavan vinkkaamasta yrityksestä. Tässä tilanteessa olisi hyvä että hakukoneesta ei nouse pelkkiä yritysrekisterien geneerisiä hakutuloksia. Ne kun ei positiivisia mielikuvia luo ja jos kilpailijallasi onkin tämä näkyvyys paremmin kunnossa niin olet jo heti lähtölaukauksessa jäänyt telineisiin.

Tai ehkä ne nykyiset kotisivusi on jo niin pahasti aikansa eläneet että et edes itsekkään niitä haluaisi nähdä ja olisihan se hyvä että ne toimii nätisti älypuhelimilla ja tableteillakin.

1. Internetsivut

Omat verkkosivut on perusvarma tapa antaa hyvää ensivaikutelmaa yrityksestäsi ja viestittää asiantuntemustasi. Tämän jälkeen sinulla on jatkuva mainospaikka esillä, vuoden jokaisena päivänä, joka on kaikkien asiakkaiden ulottuvilla ja kohtuu pienin kustannuksin. Vähintä mitä sivuilta tulisi löytyä on yrityksen kuvaus, tietoja palveluistasi ja yhteystiedot, tai ehkä tarvitset laajat monikieliset sivut extranetillä. Tämä kun pläjäytetään asiakkaan silmille myyvällä ja toimivalla ulkoasulla niin olet tehnyt jo ensimmäisen positiivisen vaikutelman uusille asiakkaillesi.

Kun vielä ammattilainen tekee nettisivut niin voit olla varma että monia tärkeitä kohtia on osattu huomioida kuten:

  • sivuston toimivuus eri päätelaitteilla (responsiivinen toteutus)
  • hakukoneystävällisyys
  • hyvä luettavuus
  • sivujen kuvaukset ja titlet
  • url-rakenne optimoitu
  • ilmoitukset hakukoneille
  • nopeusoptimointi
  • optimoitu sosiaalisessa mediassa jakamiseen
  • sekä paljon muuta..

Halutessasi voit päivittää WordPress nettisivuja myös itse helppokäyttöisen hallintapaneelin avulla. Pystyt pitämään blogia, lisätä mediatiedostoja sekä luoda ja muokata uusia sivuja. Myös juuri sinun tarpeisiin tehdyt toiminallisuudet on mahdollisia, kuten monikielisyys, tapahtumakalenteri, varausjärjestelmää, extranettiä, melkein mitä vain.

Ota yhteyttä tästä niin katsotaan miten voisin auttaa ja teen sinulle tarjouksen.

2. Google Business

Ottamalla käyttöön Google Business palvelun laitat muutamia näkyvyytesi kannalta tärkeitä kohtia kuntoon. Saat esimerkiksi näkyvyyttä Googlen kartassa ja hakutuloksissa. Voit myös lisätä kuvia toimitiloista tai tuotteista. Käyttääksesi palvelua sinulla tulee olla käytössäsi Google-tili tai voit myös luoda sen sitä varten.

Hyötyjä:

  • parannat näkyvyyttäsi Google haussa ja Mapsissa
  • helpot reittiohjeet toimipaikkaasi
  • aukioloajat kätevästi näkyville
  • asiakkaat voivat tehdä arvosteluita

Google Business sivut voit tehdä täällä. Voin myös tehdä ne puolestasi, ota yhteyttä niin annan tarjouksen.

3. Facebook sivut

Naamakirja, siellähän meistä moni on. Jos itsekkin siellä viihdyt niin ilman muuta sinne kannattaa ne sivut yrityksellekkin tehdä. Sieltä voit helposti jakaa ajankohtaista sisältöä ja lisäät näkyvyyttäsi hakukoneissa.

Mutta jos päivityksesi sinne ei tule ilman tuskanhikeä ja on enimmäkseen hyvää joulua ja heti perään hyvää juhannusta niin kannattaa vielä harkita. Siinä tapauksessa ilmankin pärjää tai sitten voisit ulkoistaa Facebook sivujen ylläpidon ja luoda ammattilaisen kanssa kunnollisen strategian sivujen päivittämiseen.

Facebook sivut voit itse luoda täällä. Voin myös tehdä ne puolestasi, ota yhteyttä niin annan tarjouksen.

4. Yrityshakemistot

Todennäköisesti alueellasi on paikallisia yrityshakemistoja joihin yrityksen tiedot voi saada näkyviin. Niitä voi käyttää lisäapuna vaikka niiden hyöty ei kovin suuri olekkaan. Tarkista ainakin että niissä olevat tiedot on ajantasalla tai lisää tietojasi niihin harkinnan mukaan.

Älä kuitenkaan lisää tietoja mihinkään epämääräisiin sivustoihin, niistä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Myös puhelimessa myytävissä ja muissa maksullisissa hakemistoissa on liikkeellä suoranaisia huijareita. Sellaiset hakemistot pyrkivät saamaan sinut maksamaan vuosimaksua ja niiden hyöty voi olla mitätön.

Siinäkö kaikki?

Tässä oli tärkeimpiä toimenpiteitä joilla saat yrityksesi näkyvyyden perusasioita kuntoon. Näiden jälkeen voi sitten alkaa miettimään muitakin internet-markkinoinnin tapoja, kuten ostettua mainostilaa tai vaikkapa Youtuben tai Instagramin hyödyntämistä markinoinnissa.